Dobry system zawieszenia nie boi się żadnych nierówności

Dobry ale i niezawodny układ zawieszenia jest bardzo ważnym elementem konstrukcji wszystkich pojazdów samochodowych. Nie dość, że decyduje o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa, to jeszcze o komforcie jazdy. Liczne wyboje, progi zwalniające czy dziury w mniej nowoczesnych drogach mogą zostać boleśnie odczuwane podczas jazdy z nie do końca dopracowanym systemem zawieszenia. Układ zawieszenia łączy ze sobą wszystkie koła samochodu wraz z górną częścią całego pojazdu. W dzisiejszych czasach gdzie technika cały czas idzie do przodu oprócz tego że zawieszenie powinno amortyzować wszystkie wstrząsy, to jeszcze powinno utrzymywać maksymalną stabilizację samochodu i komfort jego prowadzenia przy najwyższych prędkościach. Jest to niejednokrotnie trudne do osiągnięcia gdyż dochodzą jeszcze szybkie przyśpieszenia i gwałtowne hamowania, które mogą rozstroić zwarty układ zawieszenia w dość szybkim czasie – dlatego warto aby jego konstrukcja była bardzo dopracowana.

 

Rodzaje zawieszenia samochodowego

Do najpopularniejszych rodzajów zawieszenia można zaliczyć:

-Zawieszenie przednie; bardzo rozpowszechnione montowane w wielu rodzajach samochodów. Jest to tak zwana kolumna McPhersona zbudowana z sprężyny zintegrowanej z amortyzatorem, zwrotnicy oraz trójkątnego wahacza. Bardzo ważne jest dokładne zestrojenie wszystkich elementów aby cała konstrukcja była zwarta. Kolejnym typem zawieszenia przedniego jest układ wielowahaczowy, w którym jak sama nazwa wskazuje na jedno koło przypada kilka wahaczy. Zwiększa to stabilizację i poprawia prawidłowy tor jazdy.

-Zawieszenie tylne; Belka skrętna o prostej budowie i łatwej naprawie zdecydowanie przyciąga uwagę mniejszych samochodów z myślą o krótszych podróżach w stabilnych warunkach. Dodatkowe stabilizatory dodatkowo utrzymują zgrany system zawieszenia, który jest w tym przypadku podatny na różne skręty. Inna – Belka z drążkami skrętnymi pochodzi od francuskim projektantów okrytych złą sławą ze względu na krótką wytrzymałość(do 150 tysięcy kilometrów). Wymiana to koszt nawet do 2000zł. Przeciwieństwo będzie stanowił układ wielowahaczowy, dużo bardziej wytrzymalszy i niosący pomoc w najbardziej ostrych zakrętach na drogach.

Sprawdź: Zawieszenie do Scania

Zawieszenia alternatywne

Oprócz powyższych klasycznych rozwiązań warto też przyjrzeć się temu typowi zawieszenia. Są nim zawieszenia pneumatyczne. Tytułowa pneumatyka pozwala na regulowanie prześwitu i zmianę charakterystyki tłumienia różnych nierówności drogowych sprawiając, że jest bardzo komfortowa w użytku. Jest dedykowany nawet do najcięższych samochodów typu SUV dalej zapewniając wysoki poziom komfortu. Jazda z tym rodzajem zawieszenia to czysta przyjemność.